Vad stoppar vi i oss?

Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med proteiner när man tränar mycket. Det säljs proteinpulver och annat tillskott i mängder och jag undrar ibland vad som gäller. De flesta får i sig vad de behöver genom att äta vanlig och varierad kost. Själv har jag ätit vitaminer, mineraler, antioxidanter och Omega 3. Dessutom tagit magnesium för att undvika kramp i benen.

Nu har jag ju mitt kostschema som jag följer och det är både varierat och innehåller frukt och grönt. Proteiner är inget vi kan lagra på samma sätt som fett och klohydrater. Därför behöver vi äta proteiner vid varje måltid om vi kan. Typ var fjärde timma. Varje måltid bör innehålla 20–25 gram per måltid varav 8–10 gram bör vara essentiella aminosyror.

Dom mängderna är inte svåra att få i sig, en normal kosthållning med frukost, lunch, middag och något mellanmål, där måltiderna innehåller en proteinkälla, brukar vara tillräckligt. De flesta får i sig mer än 20–25 gram protein vid lunch och middag och ofta för lite vid frukost och mellanmål. Du behöver således inte tillföra protein under träning.

Det finns emellertid ett undantag: om du håller på med ultradistanser. Då kan en mindre mängd protein hjälpa till att återuppbygga de muskler och vävnader som bryts ned under aktiviteten.

Äter du något extra eller dricker något för att orka mer vid träning?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.