Charleys tant

Ikväll ska jag åka på teater och det kommer att bli såå kul. Det är en fars och jag räknar med att få skratta lite, det behövs.

Charleys tant var ett beställningsuppdrag till författaren Brandon Thomas från den engelska landsortskomikern W.S. Penley. Thomas skrev det första utkastet på två månader och läste upp det för Penley, som skrattade så ohejdat att han ramlade av stolen och låg hjälplös på golvet.

Men Londons teaterdirektörer var inte lika roade. Alla returnerade pjäsen. Penley och Thomas var dock övertygade om att teaterexperterna hade fel och att pjäsen var en guldgruva. De skaffade själva finansiärer och satte upp pjäsen i landsorten. Charleys tant fick sin urpremiär i februari 1892 i Bury St. Edmunds i Suffolk, ca 15 mil norr om London. Pjäsen blev mycket riktigt en framgång.

I december 1892 lyckades herrarna ta sig in på Royalty Theatre i London med sin pjäs. Charleys tant blev en publiksuccé och spelades för utsålda hus i fyra år.

I oktober 1893 kom den första amerikanska uppsättningen på Standard Theatre i New York med Etienne Giradot i titelrollen.

År 1925 filmades pjäsen för första gången med Charlie Chaplins bror Syd i huvudrollen. Pjäsen har sedan gjorts på film i flera olika versioner.

Pjäsen har översatts till alla möjliga språk, även Esperanto, och vid ett tillfälle kunde man konstatera att Charleys tant spelades på inte mindre än 48 olika platser runt hela jordklotet samma kväll

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Kroppens bränslen del 3

Drick vatten
Vatten är den magiska drycken nummer ett, vatten ökar i princip fettförbränningen eftersom det gör att ditt blod flyter bra och kan transportera syre och näringsämnen till dina muskler – samtidigt som koldioxid lämnar musklerna och förs till lungorna där det andas ut.

Att dricka sportdryck under träningen hämmar fettförbränningen, eftersom du då bränner kolhydraterna i drycken istället för fettet. Sportdrycker ska endast intas om man tränar extremt länge och energinivåerna börjar tryta på allvar. Vid till exempel ett maratonlopp gäller det ju främst att orka in i mål och att man hämmar fettförbränningen något spelar mindre roll.

Kaffe och te innehåller koffein som både minskar trötthetskänslorna i hjärnan och ökar frisättningen av fett. Det gör att dessa drycker kan öka fettförbränningen något, och därmed även uthålligheten.

Viktminskning och fettförbränning med rätt kost
För den som vill gå ner i vikt är det extra viktigt att minska lite på kolhydraterna – och absolut inga två timmar före träning. Dock är det viktigt att ge kroppen en chans till återhämtning, så direkt efter passet är det bra att äta kolhydrater med lågt GI. Kolhydraterna du äter efter passet kommer därför inte att hämma din fettförbränning lika mycket som de skulle gjort om du åt dem direkt före passet. Utnyttja därför träningen och ät dagens största mål direkt efteråt. Du får inte bara bättre återhämtning, du håller också kroppsfettet nere.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Gomorron fredag

Det blev dans med 2 dansgrupper igår och det var kul. Den ena gruppen med 6 till 7 år och den andra med vuxna. Alltid lika kul och skönt att få röra på sig till musik. Nu frkost efter 40 minuter på gåbandet. Jag har repat Pippi-repliker som jag läst in i mobilen. Det är perfekt att ta tillvara på promenadtiden med. På tisdag är första repet och det ska bli jättekul.

Kling och Klang är med igen

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Träningen är kittet som håller mig samman

Livet rullar på och det är dans, teater och träning som ska funka med sångjobb, kör och en trädgård och ett hus. Men det rullar på bra. Alla dagar hinner man inte diska och dammsuga men det är ok ändå.

Träningen är det som håller mig samman och gör så att jag orkar. Att vara igång med en massa saker kräver också bra mat och energi samt en god nattsömn. Om man har rutiner så ordnar sig det mesta. Givetvis kan man bryta från dessa men man längtar tillbaka till träningen om man är borta för länge.

Jag har alltid tränat i någon form och trivs med det så jag fortsätter så länge jan kan. Danskurser blandas med simning och styrka. Promenader blandas med lövkrattning och lite cykel under sommaren. I somras cyklade jag en del och det var skönt. Bra att variera.

Det här är både kondition och frisk luft

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

En lunchvals kanske?

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Det börjar dra ihop sig

Snart är det dags för terminsavslutning med barnen. Det går otroligt fort fram och i november är sista gången vi kör och sen blir det en liten avslutning med föräldrarna. Den stora avslutningen brukar vara under våren men de sista åren har det inte varit läge. Vi får se vad som händer under 2022. Hoppas allt går tillbaka till det normala i så stor utsträckning som möjligt.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Kroppens bränslen del 2

Ladda med rätt mat innan träningen
Man kan säga att fettet i maten går direkt till fettcellerna, där det lagras för framtida behov – till exempel träning. Därför har du en stadig och långsam tillgång till fett under hela passet, och du kan själv påverka hur mycket energi som hämtas ur dina fettdepåer.

En stor kolhydratrik måltid före passet påverkar fettförbränningen negativt; i princip är det bra att vänta cirka två timmar efter maten med att träna pass där fokus ligger på uthållighet och fettförbränning.

Ska du äta något närmare träningen än så bör måltiden i stort sett enbart bestå av protein och fett, ät till exempel en näve nötter, en kycklingklubba eller några deciliter keso. Då hämmas inte fettförbränningen och din ork blir maximal. Generellt gäller det också att välja kolhydrater med lågt gi-värde eftersom dessa har mycket mindre tendens att hämma fettförbränningen.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Gomorron

Torsdag redan och dagarna rullar på. Det blev sent igår för jag repade julsånger med min pianist Fredrik. Det gick bra och vi är redo inför de juljobb som vi har. Hoppas det blir fler tillfällen att sjunga julsånger nu när vi väl har repat in dom.

Jag började morgonen med en promenad på 40 minuter och sen äggmacka och kaffe. Det känns toppen. Nu rullar dagen på.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Innan det är för sent

Superfin affisch

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Repliker i örat

Jag har läst in alla mina repliker på mobilen och lyssnar på dom i bilen och på gymmet. Även om man inte alltid är fokuserad så tror jag att vissa delar kryper in i minnet vare sig man vill eller ej.

Man får ta tillvara på alla minuter man har och vad passar bättre än att träna repliker när man går på löpbandet eller sitter i bilen. Jag slölyssnar sällan på musik så detta passar mig utmärkt.

Ikväll blev det ingen kör så det blev lite lugnt innan jag ska iväg och repa julsånger. Man behöver dra igenom några gånger för att känna sig säker även om Nu tändas, och Stilla natt, sitter ganska skapligt. Det ska bli kul.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar