Vad bör man tänka på inför långlopp

·         Sov ordentligt och hoppa inte över måltider.

·         Ät något C-vitaminrikt varje dag fram till loppet, c-vitamin kan förhindra sjukdom innan symptom.

·         Kontrollera ditt kiss så det är genomskinligt/lätt ljusgult dagarna innan start (detta tyder på vätskebalans).

·         Ät inget som ger eftersmak i munnen (typ rå lök) dagen innan loppet.

·         Kom i tid så du inte missar starten, det brukar vara köer.

·         Åk kommunalt så du slipper parkera.

·         Ta med något att äta innan start om du kommer tidigt.

·         Prova inget nytt dagen innan och race day.

·         Håll rätt fart från början, det är lätt att börja för snabbt när man är taggad.

·         Fyll på med energi/vätska under loppet.

·         Minska fiberintaget (inte kolhydratsintaget utan fibermängden) dagarna innan loppet, detta kan ge en ”lättare” känsla i kroppen.

·         Springer du 30 km är det bra att lägga till kolhydratrika mellis/kvällsmål dagarna innan loppet.

·         Håll lite koll på var du sätter fötterna, vissa partier är ojämna (vilket de flesta förhoppningsvis räknar med på ett terränglopp).

·         Njut av loppet!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.