Att variera löppassen

I mailat från Runners World står det även en del om hur man kan variera löppassen på löpbandet. Vissa avskyr att springa på löpband medan jag tycker det är helt ok. Men för dom som tycker det är tråkigt kan tipsen nedan kanske få förnyad energi.

Distanspass

Man kan springa 5-10km med variation var femte minut. Börja i lugn joggingfart i 5 minuter, sen kan man höja lutningen eller farten. Efter ytterligare 5 minuter gör du en annan ändring. Bara fantasin styr!

Kenyansk distans

Spring några km på en distans och öka sen successivt i den takt du orkar. Man kan börja på 6km/timma och sluta på 4,5km/timma. Det var så jag satte personbästa på milen!

Intervaller

Här finns det en uppsjö med olika minuter och sekunder i löptid och vila. Man får prova sig fram helt enkelt.

Pulserande tusingar

Efter uppvärmning med jogg löper man 1 km i sin tävlingsfart, på vilan löper man 30 sekunder långsammare. Sen löper man ytterligare 1 km i tävlingsfart osv. Man lär sig då att vila fast man springer.

Kul att kunna variera sig om man känner att löpbandet tar kål på springlustan.

Man kan hänga i soffan också……

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.