Att springa på löpband

Jag är ingen utelöpare, det hr jag konstaterat. Jag gillar inte kyla, har inga löpar-ice-bugs, vill inte halka, vet inte hur jag ska klä mig och är maniskt rädd för att bli förkyld. Ja, ni hör ju hur många anledningar jag kan rada upp. Lilla Nobelpriset på det. Men jag springer inne istället. Har man ett dyrt gymkort, ska man nyttja det. Och det är inget fel i att skaffa sig motion och svettas på löpbandet. När våren kommer flyttar jag ut mina steg.

Jag fick mail från Runners World idag där dom skriver om just löpning på löpband. Jag har en lutning på 0,5, dom skriver att den bör vara 1.0 i och med att man inte springer i motvind osv när man är inne. Inga, kurvor eller stigar eller uppför- och nerförsbackar finns.

Dom skriver att man ska springa i korta tights och linne och vanliga löparskorna. Ja, det känns fullständigt naturligt för mig. Jag har svårt att springa i långa tights inne, det är som att benen ”inte får luft”. Jag hör hur det låter, men så känner jag.

Dessutom skriver dom att man ska ha vattenflska och handduk i beredskap. Vattenflaska ja, handduk, nej. Jag torkar av mig med lite papper om svetten rinner.

Fördelen med löpband är att det blir ett jämt tempo och att man inte har 6km kvar hem om man blir trött….haha. Man vet exakt hur fort man springer och hur långt utan att behöva komma ihåg att ladda klockan. Sen finns det många nackdelar också.

Ingen vind i håret

Inga porlande bäckar

Ingen fågelsång

Men det spelar ingen roll var och hur vi springer, bara vi trivs och mår bra!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.