Loppen har uteblivit

Inget Vårrus och ingen Tjejmil för mig men det finns några lopp som gått av stapeln. Jag hittade lite anteckningar om förberedelser.

Håll till godo:

  • Sov ordentligt och hoppa inte över måltider.
  • Ät något C-vitaminrikt varje dag fram till loppet, c-vitamin kan förhindra sjukdom innan symptom.
  • Kontrollera ditt kiss så det är genomskinligt/lätt ljusgult dagarna innan start (detta tyder på vätskebalans).
  • Ät inget som ger eftersmak i munnen (typ rå lök) dagen innan loppet.
  • Kom i tid så du inte missar starten, det brukar vara köer.
  • Åk kommunalt så du slipper parkera.
  • Ta med något att äta innan start om du kommer tidigt.
  • Prova inget nytt dagen innan och race day.
  • Håll rätt fart från början, det är lätt att börja för snabbt när man är taggad.
  • Fyll på med energi/vätska under loppet.
  • Minska fiberintaget (inte kolhydratsintaget utan fibermängden) dagarna innan loppet, detta kan ge en ”lättare” känsla i kroppen.
  • Springer du 30 km är det bra att lägga till kolhydratrika mellis/kvällsmål dagarna innan loppet.
  • Håll lite koll på var du sätter fötterna, vissa partier är ojämna (vilket de flesta förhoppningsvis räknar med på ett terränglopp).
  • Njut av loppet!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.