Intressant från Livsmedelsverket

Vitaminer och mineraler är viktiga att få i sig, men kan vara skadliga i stora mängder. Livsmedelsverket vill därför införa maxgränser för två ämnen – D-vitamin och jod – i kosttillskott.

De flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler från maten, men några grupper kan behöva extra tillskott. Livsmedelsverket rekommenderar exempelvis D-vitamin till äldre. Även andra väljer ibland att ta kosttillskott. Men för stora mängder av vissa ämnen under lång tid kan vara skadligt för hälsan.

Företag som säljer kosttillskott ska alltid skriva ut en rekommenderad daglig dos på förpackningen. Det kan till exempel vara en tablett om dagen. Livsmedelsverket vill nu införa maxgränser för hur hög den rekommenderade dagliga dosen av D-vitamin och jod får vara. För övriga ämnen införs ingen maxgräns.

Dessa två ämnen har valts ut för eftersom det finns starka vetenskapliga bevis för att konsekvenserna av att få i sig för höga halter kan vara allvarliga. D-vitamin och jod ingår ofta i kosttillskott och det finns produkter på marknaden med väldigt stora mängder.

–  Med de nya maxgränserna blir det säkrare för människor som äter kosttillskott med D-vitamin eller jod eftersom de inte riskerar att få i sig för mycket av de här ämnena av misstag, säger Jan Sjögren, avdelningschef på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverkets förslag om maxgränser ska nu behandlas inom EU. Först när detta är klart kan Livsmedelsverket fatta beslut. Behandlingen inom EU väntas ta upp till tre månader. Flera andra EU-länder har redan liknande maxgränser. Om förslaget godkänns börjar maxgränserna att gälla den 1 januari 2024.

Fakta

D-vitamin behövs för att reglera kalkbalansen i tänder och skelett och jod spelar en central roll i kroppens ämnesomsättning.

Fisk, ägg och D-vitaminberikade livsmedel är viktiga källor till D-vitamin. Vi bildar också D-vitamin när vi är ute i solen.

Den viktigaste källan till jod är joderat salt men det finns också i mjölk, ägg, fisk och skaldjur. Tre gram joderat salt motsvarar rekommenderat dagligt intag av jod för vuxna.

Algprodukter kan innehålla skadligt höga halter jod, vilket framförallt kan vara ett problem när man är gravid eller ammar.

För stora mängder D-vitamin under lång tid kan leda till för mycket kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och i värsta fall njursvikt. För mycket jod kan påverka sköldkörteln och leda till rubbningar i hormonbalansen. Om den som är gravid får i sig för mycket jod kan det påverka fostrets mentala och fysiska utveckling.

Den som tar flera olika kosttillskott som innehåller samma näringsämnen löper risk att få i sig för mycket.

Så här mycket rekommenderas att få i sig totalt från både mat och eventuella kosttillskott dagligen:

  • D-vitamin: 10 – 20 µg
  • Jod: 150 – 200 µg

Den som använder joderat salt och äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel får i regel i sig tillräckligt med jod och D-vitamin från maten.

Föreslagna maxgränser för kosttillskott

  • D-vitamin: 100 µg
  • Jod: 200 µg
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.