Inga intervaller i år än

Jag har kommit igång bra med träningen och lovade mig själv att jag skulle lägga in intervaller i träningen från januari. Det har jag inte gjort… Att lägga in intervaller gör att man vänjer sig vid att springa snabbare och på så sätt blir snabbare på längre sträckor. Det är väl kanske inte alltid prio att bli snabb men visst är det kul när klockan visar på en bra tid. Jag hittade tips om hur man blir snabbare. Kanske har lagt ut det tidigare men tipsen håller än.

Utgå från din prestationsnivå. Ja, man måste kolla var man ligger i sin träning och sen utgå från det. Du kan inte tävla mot någon som har sprungit i 20 år om du är nybörjare.

Stegra formen. Lek med lite olika farter och intervalltider. Just nu kör jag på 4×4 minuter och 30 sek vila. Man kan prova olika och variera.

Fartökningar. Man kan under ett vanligt distanspass lägga in ett avsnitt med högre fart. Samma här – variera.

Fartlekar. Blanda löptempon och variera fartavsnitt. Ta en lugn uppvärmning och nedjogg.

Korta och långa intervaller. De förespråkar att vilan ska vara hälften av fartavsnitten, jag själv bör dryga ut mina 30 sekunder…

Lycka till med dina pass därute!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.