Bananer

När man googlar på bananer kan man läsa följande; Bananer eller dessertbananer är trivialnamn för ätliga bär som härstammar från stora blommande örter inom släktet Musa. Frukterna kan ha olika storlek, färg och fasthet men är ofta långsmala och krökta, med mjukt, stärkelserikt fruktkött som omsluts av ett gult skal. Frukterna växer i klasar som hänger från toppen av plantan. Merparten dessertbananer härstammar från hybrider av flera olika arter ur banansläktet. Sicken fin beskrivning, eller hur?

Vi som tränar äter en del bananer. Dom är lätta att ta med sig i väskan när man är iväg och bra som mellanmål. Bananen är en av de mest konsumerade frukterna i hela världen. Den har ett högt näringsvärde och är praktiskt förpackad. Den innehåller inget fett, kolesterol eller salt. Dessutom innehåller de en rad olika vitaminer och minerler som t ex vitamin B6, vitamin C, kalium, magnesium och riboflavin, niacin, vitamin A och järn och kostfiber. Hann ni med?

Studier har visat att de barn som äter en banan om dagen löper 34% mindre rik att drabbas av astma. Bananen sänker blodtrycket och minskar risken för tjock- och ändtarmscancer. Den kan sänka blodsockernivåerna och även humöret (!).

År 1909 började bananer importeras till Sverige och 1920 var försäljningen uppe i 400 000 kg bananer. Vi äter ungefär 19 kg bananer per person under ett år. En genomsnittlig banan väger 125 gram och innehåller 75% vatten. De största bananproducerande länderna är Brasilien, Indien och Fillipinerna.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 svar på Bananer

  1. Eva-Lisa skriver:

    Bra att veta 🙂
    Personligen äter jag alldeles för få bananer idag, men åt dem ofta när jag var yngre.

  2. Matilda Berlin skriver:

    Såå himla bra ju!! Bästa basen i smoothies med =)) Kram <3

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.