Bananer

Nyttigare än vi tror. Och ett av världens bästa mellanmål. Hur enkelt är det inte att ta med sig en banan? Bananer innehåller varken fett, salt eller kolesterol. Dessutom innehåller de en rad olika vitaminer och mineraler, som till exempel vitamin B6, mangan, vitamin C, kalium, magnesium, riboflavin, niacin, vitamin A och järn samt kostfibrer.

Ett barn som äter bananer och apelsiner under sina första två levnadsår löper lägre risk att drabbas av barnleukemi. Eftersom bananen också är en bra C-vitaminkälla kan den bidra till att minska förekomsten av fria radikaler som är kända för att kunna orsaka cancer.

Studier har visat att personer som har diabetes typ 1 och äter mycket kostfibrer har låga blodsockernivåer. Personer med diabetes typ 2 får lägre nivåer av blodfetter, blodsocker och insulin om de äter högfiberdieter. En medelstor banan ger ungefär tre gram kostfibrer. Livsmedelsverket anser att en lagom fibermängd för vuxna är ungefär 25-35 gram fibrer om dagen.

Bananer innehåller tryptofan, en aminosyra som i studier har visat sig stimulera minnet samt förbättra humöret. Ja, vem vill inte bli på bättre humör?? Dags att ta lite mellis. Jag tror det blir en banan!!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på Bananer

  1. Annie skriver:

    Men tack för läsningen!
    Visste att dem var nyttiga men inte att dem var såå nyttiga 😉 *ler*
    Jag äter mycket bananer, så detta va toppen att läsa 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.