Skördetider

Äppeldags

Rabrberdags

Och lite vinbär på det.

Höst betyder ju skördetider och det är alltid lika kul att kunna t tillvara på det som naturen ger oss. Än viktigare i dessa dgar då det pratas om närodlat och miljöanpassde produkter. Vad kan vara mer härligt än plocka sina egna bär. Höstens bär är fantastiska. Alla skyddar mot allting och man blir mer och mer intresserad av att bara äta frukt och grönt och blanda med bär. Idag snackar vi krusbär.

När jag var liten hade vi massor med krusbärsbuskar. Både små och stora och gröna och röda. Taggarna var lika vassa på båda och att gå barfota där var inget man gjorde frivilligt… Jag knaprade glatt i mig och det gjorde jag rätt i för en portion krusbär innehåller ungefär 20 gånger mer C-vitamin än motsvarande mängd apelsin. En riktig vitaminbomb.

Krusbär är rena mirakelkuren för din hud och ditt hår. Bären stärker hårrötterna, gör att håret håller färgen och ger det lyster. Eftersom krusbäret innehåller en massa antioxidanter skyddar de också huden från UV-strålar.

Krusbär är rika på både magnesium och kalium, som behövs för att musklerna och cellerna ska fungera normalt. Bären kan också hjälpa till att sänka blodtrycket. Bara att mumsa på, trots taggar…

En portion, omkring 2,5 deciliter, innehåller 18 procent av en kvinnas dagliga behov av vitamin A.

Vitamin A behövs för att synen ska fungera normalt, och ett högt intag minskar risken för infektioner och ögonproblem såsom åldersförändringar på den gula fläcken.

Krusbär innehåller stor mängder av den supernyttiga antioxidanten quercetin, vilken bland annat verkar anti-inflammatoriskt och sägs hjälpa till att skydda mot hjärtsjukdomar.

Ja, vad väntar vi på? På med skorna och ut bland buskarna och ät!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på Skördetider

  1. Annie skriver:

    Ja krusbär är supernyttigt! och gott 🙂
    Gjorde ju paj på det förra helgen, mums 😉

    Älskar närodlat, det bästa 🙂
    Bra inlägg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.