Intervju med Therese Konstig

Therese Konstig, vem är du och vad gör du på dagarna?

Jag hjälper människor att komma igång och hålla igång. Jag är folkhälsovetare, personlig tränare, löpcoach, kostrådgivare som gillar att utmanas och att utmana. Brinner för utveckling och tror på alla människors förmåga att leva det liv de vill leva. Och så springer jag varje dag sedan snart två år tillbaka.

Varför tycker du det är så kul att springa?

Löpningen är min avkoppling och mitt sätt att sortera tankar, bara vara och få egentid. Löpningen gör bra både för min kropp och min själ. Den kan bidra till både till bättre självkänsla och bättre självförtroende, genom att jag klarar av mer än vad jag tror. Och genom löpningen träffar jag så himla många nya människor över hela landet.

Jag vet att du sprungit flera marathon. Hur lägger du upp träningen sista veckorna?

I nuläget är jag så pass bra tränad att jag egentligen inte lägger upp träningen på något speciellt sätt för att klara av ett marathon. Men annars är det bra att ha en skön känsla de sista passen inför Marathon och att huvudet är med mig – som ny på distansen ville jag känna när jag stod på startlinjen att jag skulle klara av det. Den mentala träningen är minst lika viktig som den fysiska.

Värsta minnet från ett lopp?

Jag är ju snubbelfot, så värsta minnet är nog från Lidingöloppet när jag stöp nånstans efter halva loppet. Hela det loppet var bara en lång mental utmaning.

Roligaste minnet från ett lopp?

När jag kom sist på Ultravasan 90, och jag och Elin (som jag sprang ihop med) blev eskorterade in i mål av vinnarna i loppet.

Hur får du, som jobbar med att motivera andra, egen motivation till träning?

Kanske genom just det – att motivera andra. Och jag vet att jag behöver träningen för att må bra. Eftersom jag springer varje dag, så behöver jag aldrig fundera över om jag ska träna idag eller inte, vilket underlättar för mig som annars gärna vill skjuta upp saker.

Bästa rådet om man kommit ner i en träningssvacka?

Skriv in i kalendern när du ska ta dig ut – dag och exakt tid. Boka en träningstid tillsammans med någon annan. Plocka fram kläderna, och framför allt – gå ut genom dörren. Sluta fundera – gör bara!

Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?

Jag tränar mycket utifrån dagsform, och eftersom jag har löpgrupper 3-4 dagar per vecka, så blir det ju en hel del löpning även utöver mina egna pass. På söndagarna springer jag långpass tillsammans med min marathongrupp, och annars 3-10 km löpning per dag.

3 råd till en nybörjare inom löpning?

Lyssna på kroppen. Bygg upp kroppen för att klara belastningen som löpningen är – skynda långsamt! Ha roligt, och spring inte längre eller hårdare än att du längtar ut igen – så bibehåller du även motivationen.  Ladda gärna ner min kom-igång-guide på min hemsida – https://theresekonstig.se

Du ska utforma ett personligt kostschema till mig. Hur viktigt är maten för träningen?

Det beror på hur du vill må och vad du har för mål. För att orka träna så mycket som du gör, så behöver du få i dig tillräckligt med energi (och näring) och med rätt timing.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på Intervju med Therese Konstig

  1. Annie skriver:

    Vad kul att läsa! 🙂
    Jag ska försöka komma igång med träningen till helgen 😉 varit så mycket förkyld.

    Hoppas Du får en fin dag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.