Intervju med Jeanette Carpman – på väg till Triathlon

Jeanette Carpman, vem är du och vad gör du på dagarna?

Hallå! Jag är en 46 år ung tjej som till yrket är Fastighetsmäklare på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och på fritiden gillar jag att träna, resa och umgås med familjen

Du tränar inför Ironman i sommar. När går tävlingen?

Tävlingen är den 8 juli i Jönköping och det är en halv Ironman distans som innebär 1,9 km simning, 9 mil cykel och drygt 2 mil löpning.

Vad fick dig att bestämma dig för att vara med?

Trodde aldrig att jag skulle ge mig på något sådant men ändrade mig efter att ha varit och sett den ”riktiga” Ironman tävlingen i Kalmar i somras. Jag åkte dit för att heja på några av mina klubbkompisar i Julita Triathlon och fullkomligt knockades av den fantastiska stämningen och inramningen runt tävlingen. Det var rena partystämningen vid målgången och jag bara kände att jag vill också springa på den där röda mattan och höra orden” Jeanette, you are an Ironman”. Jag kände dock att den ”riktiga” Ironman distansen (dubbla den i Jönköping) blir alldeles för tuff men i bilen hem sa jag helt plötsligt till min man ”Jag ska anmäla mig till Jönköping i sommar” och så var det bestämt. För att inte kunna ångra mig så la jag ut ett inlägg om mitt beslut direkt på Instagram så jag inte ska kunna ta tillbaka det!

Jeanette med välförtjänt medalj vid sommarens Triathlon i Österråker

Hur ser ditt träningsupplägg ut? En vanlig vecka?

En vanlig vecka så simmar jag på måndag kvällen då jag är med i en simklubb. Det blir då 1½ timma simning och distansen brukar hamna runt 3.000 m. Sedan brukar vi ha ett träningspass med klubben på lördagar och då varierar det mellan cykel/spinning, löpning och simning. Förutom dessa fasta träningarna så brukar jag komma ut ytterligare 2-3 gånger under en vecka och då blir det löpning eller cykling (vintertid även inomhus på gym).

Tränar du själv eller i grupp?

Det varierar. Jag är ju med i simgruppen och vi kör ihop på måndagar och sedan är jag även med i Julita Triathlon och vi har något gemensamt pass i veckan och vi har även en klubbtour med 10 st deltävlingar. Så det blir nog hälften av träningarna ensam och hälften i grupp kan man säga.

Vilken är den största utmaningen med tävlingen?

För min del skulle jag säga att det blir övergången från cykling till löpning som blir tuff. Jag räknar med att det blir tunga och stela ben i 2 mil men jag har inte någon annan målsättning än att ta mig i mål inom tidsgränsen så jag kommer att unna mig att gå ibland om det behövs och även stanna och fylla på med näring.

Vad är roligast? Simning, cykel eller löpning?

Jag älskar verkligen att simma och det är det som jag även har lättast för. Löpning gillar jag också om jag får springa i mitt tempo och med musik eller ljudbok i öronen. Cyklingen är den gren som jag har tuffast för. Jag får ont i rumpan och i armarna och det är allmänt väldigt tråkigt!

Vad är det som är så roligt med träning?

Jag älskar att komma ut och röra på mig för man mår så himla bra av den friska luften och man får rensa hjärnan. Att träna utomhus är det absolut skönast eftersom jag jobbar mest inomhus så är det härligt att få ta del av ljuset och luften. Att träna gör också att kroppen känns stark och man orkar mycket mer och man blir på bättre humör! Det finns bara positiva saker med träningen tycker jag. Visst kan det vara jobbigt ibland med ett hårt intervall pass och just under tiden man håller på kanske man inte direkt njuter men när man är klar med den sista intervallen och får lägga sig ner och pusta då mår man så jäkla bra!!!

Tips till någon som vill börja med Triathlon?!

Testa i väldigt liten skala först. Börja kanske med att cykla någon mil och sedan springa/gå i några kilometer. Märk hur skönt det är att variera träningen. När det blir varmt ute så förlägg träningen till en badplats och simma några hundra meter. Ha cykeln redo och cykla t.ex hem och därifrån tar du en liten löprunda. Sedan ökar du på distanserna. Anmäl dit till någon liten triathlontävling. Det finns mänger runt om i landet och flera olika distanser att välja på. Kör en kortare distans i ditt tempo. Nu för tider är det ofta många motionärer med och man behöver inte kunna crawl eller ha en värsting cykel utan simma bröstsim och kör på din gamla damcykel. Det finns plats för alla! Finns det en triathlon klubb så anmäl dig till den. Där träffar du flera med samma intresse och det finns ofta alla olika typer från motionär till tävlingstriathlet och man lär sig av varandra! Åk och titta på någon triathlon tävling så ser du hur det funkar.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.