Att öka farten

Fick nyhetsmail där det beskrivs hur vi kan öka farten i 5 steg.

Utgå från din prestationsnivå. Ja, man måste kolla var man ligger i sin träning och sen utgå från det. Du kan inte tävla mot någon som har sprungit i 20 år om du är nybörjare.

Stegra formen. Lek med lite olika farter och intervalltider. Just nu kör jag på 4×4 minuter och 30 sek vila. Man kan prova olika och variera.

Fartökningar. Man kan under ett vanligt distanspass lägga in ett avsnitt med högre fart. Samma här – variera.

Fartlekar. Blanda löptempon och variera fartavsnitt. Ta en lugn uppvärmning och nedjogg.

Korta och långa intervaller. De förespråkar att vilan ska vara hälften av fartavsnitten, jag själv bör dryga ut mina 30 sekunder…

Det finns alltså en hel del olika saker att göra om man vill bli snabbare. Om det nu är det som är målet. Man kanske bara vill springa för att man tycker det är roligt och då är det det man ska göra. Lycka till med dina pass därute!

På med brallorna och kööööör!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 svar på Att öka farten

  1. Ethel skriver:

    Man kan även prova backträning. Snacka om att få ont i gluteus maximus efteråt :-).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.