Nu har vi haft premiär på vår sommarpjäs och det har ju gått toppen. Det är kul när det är många som kommer och tittar och man får jobba hårt med marknadsföring i alla tänkbara kanaler för att sprida att vi spelar och vilka datum det är.
Redan när jag var liten så fanns utomhusreklam på olika ställen. Det var kanske inte alla skyltar som hade blinkande neon men det var stora skyltar som gav sitt budskap i alla fall. Nu börjar man förstå hur viktig utereklamen är och hur stor påverkan den har. Det är större än man tror.
Utereklamen vågar ta plats och man kan bara inte missa den när man kör in mot staden och det kommer en stor blinkande skylt om kommande arrangemang. Det kan ju även vara reklam som man ser på väg till jobbet, när man promenerar till affären eller åker buss. Man blir lite tvingad att stanna upp, tänka till – eller ibland till och med le.
Det är kul att se hur en välgjord reklam kan bli så himla levande, det är ju inte bara att synas utan man ska synas på rätt sätt, vid rätt tillfälle och gärna pricka in rätt målgrupp också. Dom som lyckas med det är riktigt skickliga.
Man kan till och med få se reklam som ändrar budskap beroende på väder och vind. Vid regn kan det komma reklam för regnplagg och vid som reklam för solglasögon. Att skräddarsy sin reklam är inga problem för nutidens teknik.
Jag kan känna att man ibland dissar utomhusreklam lite, men jag tror att den påverkar oss mer i vardagen är vad vi tror. Man kan ju välja att se sin stad som en levande tavla i olika färger med olika budskap. Den finns där när vi är som mest mottagliga.
Nästa gång du går genom stan, stanna till och kolla runt. Du kanske blir överraskad över hur mycket du faktiskt tar in utan att du tänker på det. Utomhusreklam gör mer intryck än man tror.