Lunchfemman

På lunchen blir det löpning och jag har stretat på med mina intervaller. Jag tror att det börjar ge resultat och här är några andra tips till er som springer.

Utgå från din prestationsnivå. Ja, man måste kolla var man ligger i sin träning och sen utgå från det. Du kan inte tävla mot någon som har sprungit i 20 år om du är nybörjare.

Stegra formen. Lek med lite olika farter och intervalltider. Just nu kör jag på 4×4 minuter och 30 sek vila. Man kan prova olika och variera.

Fartökningar. Man kan under ett vanligt distanspass lägga in ett avsnitt med högre fart. Samma här – variera.

Fartlekar. Blanda löptempon och variera fartavsnitt. Ta en lugn uppvärmning och nedjogg.

Korta och långa intervaller. De förespråkar att vilan ska vara hälften av fartavsnitten, jag själv bör dryga ut mina 30 sekunder…

Det finns alltså en hel del olika saker att göra om man vill bli snabbare. Om det nu är det som är målet. Man kanske bara vill springa för att man tycker det är roligt och då är det det man ska göra. Lycka till med dina pass därute!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.