Att ta sig tid

Att träna är lite som att skriva, man måste ta sig tid. Tidningen Skriva, tipsar om hur man får tid i sin vardag att skriva och det kan man givetvis använda sig av när det gäller tränande också.

Utrymmet

Det gäller att hitta utrymmet, luckor i vardagen. Morgonen innan alla vaknar eller på kvällen när alla har somnat. Man får helt enkelt prioritera.

Fokus

Stäng av FB, teven, lägg undan tidningen, skit i att diska. Det finns otroligt mycket som kan distrahera, både för träning och för skrivande. man kan testa Pomodoro, sätt äggklockan på 25 minuter och jobba fokuserat, ta sen 5 minuters paus och sen, påt igen.

Energi

Man behöver inte alltid skriva något som nån annan ska läsa och man behöver inte heller visa andra sina löparresultat eller kilona på gymmet. Bara du har energin att köra på så funkar det.

Motivation

Vad får dig att springa? Satsar du på ett speciellt lopp eller vill du hålla kondisen igång?  Varför skriver du? För att lätta på trycket eller för att bli antagen av ett förlag?                   Ta reda på det!

Inspiration

Ta vara på intrycken, gör anteckningar, läs in idéer, se dig omkring, studera människor, var nyfiken. Gå kurser, utbildningar, skaffa skrivarvänner. När det gäller träning finns det både böcker och tidningar och träningsläger som kan ge inspiration. Träna med en kompis, gör träningsschema tillsammans.

Mod

Hitta likasinnade. Ta bort de på FB som inte gillar det du gör. gå med i grupper där du kan få tips och råd och samtidigt kanske hjälpa och inspirera andra. Var inte rädd att ta hjälp.

Uthållighet

Sluta inte bara för att det går trögt ett tag, häng i. Har du ett skrivarschema håll dig till det. Har du ett träningsschema, håll dig till det. Alla bokstäver räknas, alla ord ska med. Är dom inte tillräckligt bra kan du radera senare. Alla kilometrar räknas, spelar ingen roll om det går fort eller långsamt – häng i!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *