Ikväll startar jag teaterkursen

Det är något jag har sett fram mot. Det ska bli spännande att få höra vad alla har för förväntningar och vad man har för förhållande till teatern. Ett par känner jag igen och resten är nya bekantskaper. Jag har förberett en del övningar och hoppas att vi kan dra igenom dom.

Jag har med mig nÃ¥gra monologer och tänkte vi skulle jobba lite med dom ikväll. För nÃ¥gra Ã¥r sen var jag pÃ¥ regikurs hos Anna Pettersson och har sparat nÃ¥gra anteckningar om hur vi kan närma oss texten. Det är ju inte bara att läsa…

Del 1

Vad händer med vår kropp när vi närmar oss manus?

Krymper vi, knyter det sig i magen eller sprätter vi omkring som en ungtupp?

MÃ¥ste man vara i balans?

Nej, det behöver vi inte. Vi kanske tvärtom kan använda oss av obalansen. Gör den till något positivt. Lägg inte tid på att lugna ner dig utan använd dig av impulserna! Ta vara på obalansen! Spara känslan. Bejaka – blockera inte.

Varje nytt andetag är en ny chans.

Skaka loss – släpp käkarna.

 

 Del 2

Kroppen är ditt yttersta lager

Andningen är ditt näst yttersta lager

Sen kommer din erfarenhet

Sen kommer tanken

Sen kommer känslan

Sist kommer den innersta kärnan

Låt kroppen reagera på orden.

Ha en inre bild. En tyst överenskommelse.

Vi måste vara medvetna om VAD vi gjorde som var bra.

Förstärk dina impulser för att bli medveten om dom.

Överdriv för att sen tona ner.

 

Del 3

Leta efter en temperatur – inte ett lugn.

Behåll temperaturen i kroppen – inte i ansiktet.

Man kan t ex säga repliken: Jag ska döda dig. I full kraft och skrika ut den i vrede så att saliven sprutar. 50 grader varmt.

Eller väsa fram: Jag ska döda dig. I en nästan viskande ton som får blodet att isa i ådrorna. Temperatur minus 10 grader.

Byt ut ordet energi mot temperatur.

Tänk rörelser i ditt inre.

Det är bra när kroppen ersätter orden.

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *