Intervju med Anna Risberg

Anna Risberg, vem är du och vad gör du på dagarna? Jag är 55-år, utbildad musikpedagog och musikterapeut. Jag bor i södra Dalarna i en röd stuga intill Dalälven med gubbe, sköldpaddan Benny och fyra utflugna barn som också håller på med kultur. Jag har sedan tre år tillbaka en halvtidstjänst inom svenska kyrkan som musikpedagog, vilket innebär att leda kyrkans körer. Allt från treåringar i Minikören till äldre människor i Rododendronkören som består av demensdrabbade. För mig är det ett jätteinspirerande och meningsfullt arbete. Rododendronkören har fått sitt namn för att Rododendron är grön året om och gärna blommar i skuggan bakom huset där inget annat vill blomma. Precis den funktionen har musiken i denna kör. Sångtexter ramlar fram i långa rader hos de gamla, trots att så mycket annat fallit i glömska.

Du har skrivit barnböcker. Berätta om dom. Andra halvan av mitt yrkesliv frilansar jag. Det är inom den halvan som jag har skrivit ett par barnböcker och gett ut pÃ¥ eget förlag. Den ena boken riktar sig till barnfamiljer och är en samling berättelser frÃ¥n barnen i staden Nappköping; ”Mot livets stora äventyr”. Den passar barn 4-10 Ã¥r. Den lyfter fram äldre barns betydelse och sätter fokus pÃ¥ hur viktiga äldre syskon är. Varje berättelse avslutas med en sÃ¥ng som finns pÃ¥ den medföljande cd-skivan. ”Familjen Is i kris” är för barn (8-12 Ã¥r) och handlar om ett par istapps-syskon och framförallt om storasyster Isabella. Istappsföräldrarna lever ett ganska enahanda liv uppe i sin hängränna och barnen är fulla av upptäckarlusta. Boken handlar egentligen om en sorts kulturkrock mellan barnens värld och föräldrarnas värld. Den har ocksÃ¥ en annorlunda upplösning som kändes nödvändig att göra. Mer ska jag inte avslöja 🙂 En lite crazy barnbok som dessutom innehÃ¥ller fotnoter för alla svÃ¥ra ord!

Har du blivit inspirerad av nÃ¥gon bok du läste själv som barn? När staden Nappköping växte fram tänkte jag pÃ¥ en bok jag läste som barn som hette Trollvinden i Klotköping. Den hade en tecknad bild över staden i början av bokens uppslag. Det har även Nappköpingboken. ”Familjen Is i kris” har nog mÃ¥nga förebilder. Alla barnböcker som har starka och självständiga tjejer som huvudperson antagligen.

Ni ska sätta upp Frost i kyrkan. Berätta mer. Jag har genom körbarnen fÃ¥tt insikt i sÃ¥ngerna och storyn till Disneyfilmen Frost.  Jag började sjunga sÃ¥ngerna med barnen och upptäckte att alla, frÃ¥n treÃ¥ringarna till tonÃ¥ringarna, kunde sÃ¥ngerna, trots att de är ganska svÃ¥ra. Nu ska vi göra musikal av Frost. I kyrkan. Ungdomskören fÃ¥r gestalta rollfigurerna och de yngre barnen är kör och stentroll. Jag önskar att människor ska känna sig hemma i kyrkan även om man inte tycker sig vara ”troende”, att man kan gÃ¥ in och sitta tyst en stund i en kyrka som är öppen, gÃ¥ pÃ¥ konserter som kyrkan anordnar, eller bara gÃ¥ in och tända ett ljus i den ljusbärare som de flesta kyrkor har. Att kyrkan inte ska kännas som en främmande plats helt enkelt. Den är ju en del av vÃ¥r historia och vÃ¥r kultur. Jag tänker att en plats där man har fÃ¥tt leka känner man sig ”hemma” pÃ¥. Vi ”leker” fram föreställningen i kyrkan. Predikstolen är Nordberget dit Prinsessan Elsa flyr och bygger sitt is-slott. GÃ¥ngarna i kyrkan är vägarna där de färdas mellan platser. Platsen under predikstolen är stallet där Christoffer och renen ska övernatta. Altarringen med altaret är prinsessan Elsas rum pÃ¥ slottet. Vi placerar de eleganta möblerna frÃ¥n kyrkans brudkammare pÃ¥ kyrkans dopmatta med texten ”LÃ¥t barnen komma till mig” och lÃ¥ter det vara Arendals Slott. Kyrkans ljusbärare där man kan tända ett ljus och sätta i sanden, är elden som snögubben Olof tänder när han försöker rädda prinsessan Anna. Det är egentligen bara dräkter och lite annan rekvisita som vi har tagit dit. SÃ¥ lÃ¥ngt som möjligt använder vi det som finns i kyrkan. Och det bästa är att det inte behöver betygsättas, dokumenteras, eller värderas. Vi gör det för att det är roligt och det som är roligt mÃ¥r man oftast bra av.

Vad gör du helst? Lyssnar på musik eller skriver? Det är ganska sällan som jag lyssnar aktivt på musik. När jag lagar lite festligare mat, typ fredagkväll, har jag gärna musik i bakgrunden. Nästan aldrig annars.

Vilket instrument skulle du vilja kunna behärska? Precis det som jag behärskar bäst, tvärflöjten. Det är roligt att kunna spela lite svÃ¥rare saker. Man fÃ¥r öva sÃ¥ jättemycket för att bli riktigt bra pÃ¥ ett instrument sÃ¥ jag är nöjd att kunna behärska tvärflöjten. Orgel och dragspel är däremot tvÃ¥ instrument som jag skulle vilja lära mig funktionsdugligt. Jag kan spela piano, gitarr, lite bas, lite trummor, blockflöjt och lite fiol pÃ¥ bruksnivÃ¥. SÃ¥ dragspel och orgel stÃ¥r pÃ¥ tur 🙂

Vilken bok ligger pÃ¥ ditt nattduksbord nu? Jag gÃ¥r en utbildning i kördirigering sÃ¥ det blir en del studielitteratur. Men jag läser ocksÃ¥ en bok om retorik, ”Ordets makt”. Den handlar om konsten att övertyga och den är superintressant som en parallell till dirigering. När du dirigerar sÃ¥ handlar det i hög grad om att vara övertygande för att kören eller orkestern verkligen ska följa dig. Tänk dig regissörens roll, det är lite samma funktion. Du mÃ¥ste vara övertygande och kunna förmedla att du har en tanke och en idé med det du vill Ã¥stadkomma. DÃ¥ kan du fÃ¥ en grupp människor att överträffa sig själva. Och dÃ¥ är det riktigt, riktigt roligt att fÃ¥ vara ledare, vare sig det handlar om teater eller musik.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 svar på Intervju med Anna Risberg

  1. Eva Karlsson skriver:

    Vad kul att läsa om dig här, Anna! Vad fint med Rododendronkören! Förstår att det ger massor.
    Tack Pia för intervjun!

  2. Ylwa Karlsson skriver:

    En väldigt intressant och kul intervju! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *