Intervju med Marianne Strand

När jag pluggade Skrivarlinjen på Åsa Folkhögskola hade vi en föreläsning av Marianne Strand. Hon är manusförfattare och kortfilmsregissör och har gått filmmanuslinjen på Dramatiska Institutet. Debutfilmen var ”En gris behöver ingen klocka”. Den blev Guldbaggenominerad i kategorin Bästa kortfilm 2000. Sen skrev hon manus till ”Min skäggiga mamma”, 2003, och vann en Guldbagge för bästa kortfilm. När Marianne var hos oss såg vi kortfilmer, läste lite filmmanus och pratade om processen från tanke till färdig film. Det var spännande och intressant, även om jag är mer inriktad på att skriva för scenen.

Hur länge har du jobbat med filmmanus? Sedan 1997. Då gick jag ut filmmanuslinjen på Dramatiska Institutet, som idag heter Stockholms Dramatiska Högskola.

Vad är största skillnaden mellan filmmanus och teatermanus? Jag har begränsad erfarenhet av teatermanus så det är filmmanusskrivande jag tror jag kan säga något om.Att skriva för film är att berätta i bild. Platser och föremål blir oerhört viktiga för berättelsens särart. Det går ofta att förstå en films handling bara genom att se karaktärernas agerande och ansiktsuttryck. Ett teatermanus bygger främst på det talade ordet. Dialogen/monologen ger pjäsen dess stämningar och framåtrörelse och avslöjar viktig information om karaktärerna. En annan viktig skillnad mellan teater och film är förstås att i film kan du utnyttja kameran för att laborera med olika verklighetsperspektiv och på så vis styra tittarens upplevelse. Kameran kan användas för att skapa identifikation med eller distans till karaktärer och skeenden, och bildkompositionen blir i sig ett uttryck för en mängd utsagor om verkligheten. Filmens berättande påminner mer om hur vi tänker, vilket gör det förhållandevis lätt att dra in tittaren i handlingen. Teaterpjäsen kräver en överenskommelse med publiken; fiktionen måste godtas.

Hur ska man tänka när man skriver filmmanus? Det är förstÃ¥s bÃ¥de individuellt och situationsbundet. Det beror ocksÃ¥ pÃ¥ vilken typ av film du vill göra. Är det är en kortfilm du spelar in själv, eller en stor och dyr produktion med mÃ¥nga inblandade? För egen del gÃ¥r jag pÃ¥ min magkänsla, gör mycket research, försöker skydda min arbetsprocess, väljer läsare med omsorg och – skriver om.

Ska det finnas scenanvisningar som det gör i ett teatermanus? Du beskriver kort och konkret vad publiken ser i en scen (i presensform). När du läser manuset ska du få en känsla för filmens rytm. Det kan vara kul att ladda ner ett manus till en film man gillar och läsa det. Då ser man hur lite text som faktiskt behövs för att beskriva ett skeende.

Vilken är den största utmaningen med att jobba med film? För mig som författare är det nog att skapa en form av det bildkaos som finns i min hjärna, och att formulera det pÃ¥ ett sätt som andra förstÃ¥r – ocksÃ¥ pÃ¥ ett djupare plan. Det är ocksÃ¥ krävande att förvalta kärnan i en berättelse genom produktionsprocessens alla led. Det kräver inre kontakt och integritet, stor tillit till dem du arbetar med, en kreativ samsyn och god kommunikation.

Vilka filmer har du skrivit manus till? De manus som blivit film är kortfilmerna ”En gris behöver ingen klocka”, ”Min skäggiga mamma”,”Fired”, ”Have a nice day” och ”You®Nature”. Jag har också skrivit familjefilmen ”Pirret”. Därutöver har det blivit andra slags manus: radioserier, noveller, en roman mm.

Vart vänder man sig om man har skrivit ett filmmanus? Är du ung kan du få både tips och stöd hos regionala filmresurscentra. Det finns också olika satsningar där du kan pitcha dina idéer för verksamma producenter. Du kan också kontakta producenter som gör filmer du gillar och be om ett möte. Det finns många olika möjligheter. 

Vad jobbar du med nu? Just nu arbetar jag med en typ av naturfilm som är avsedd att erbjuda hälsobefrämjande och kontemplativa värden. Jag är intresserad av hur olika miljöer och naturtyper påverkar oss, både fysiskt, psykiskt och existentiellt. Jag skriver också på en radioserie där musiken är bärande för handlingen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *